SEYAHAT
EDERKEN KAZANACAĞINIZ
İŞ
BECERİLERİ
Bir
iş başvurusunu değerlendirirken, insan kaynakları yöneticilerinin adayda
aradığı birtakım özellikler vardır. Eğitim her ne kadar önemli olsa da deneyim
fark yaratır. Ancak küreselleşen bir dünyada, iş tecrübesi kadar dünyevi bilgi
ve tecrübe de önemlidir. Seyahat deneyimi özellikle de yurt dışına yapılanlar kişiyi
diğer adaylar arasında öne çıkarır.
Seyahat etmek bir masraf değil,
aksine yatırımdır; iyi bir eğitim aracıdır. Bağımsız, tek başına yapacağınız
seyahatler, özellikle de yurtdışındaki deneyimleriniz, okulda ve iş hayatında
öğrenemeyeceğiniz nitelikte bilgi ve tecrübe kazandırır. İyi bir takım
oyuncusu, yaratıcı bir düşünür, etkili bir iletişimci olma yönünde gelişmenizi
sağlar.
Seyahat etmenin kazandırdığı, iş
hayatında kullanabileceğiniz beceriler nelerdir?
1. Etkili
iletişim
Dünyayı dolaşırken kavramanız gereken ilk ve en önemli iş
becerisi iletişimdir. İletişim, İngilizce, Fransızca konuşmaktan çok daha
fazlasıdır. İkna etme becerisi önem taşır. Konuşmak kadar beden dili de
önemlidir. Farklı kültürlerde dilini, dinini bilmediğiniz insanlarla
anlaşabilmek kolay olmayacaktır. Uçağa bindiğiniz an itibariyle, öyle farklı
durumlarla karşılaşırsınız ki deyim yerindeyse “kafanızı vura vura”
öğrenirsiniz; yaptığınız hatalar, yaşadığınız tecrübeler iyi birer öğretmendir.
İş
hayatında da, ister iş arkadaşlarınızla ister bir müşterinizle konuşuyor olun
etkili iletişim kurmanız önem kazanır. Fikirlerinizi etkili bir şekilde
iletebilmeniz, insanların tam olarak ne istediğinizi ve ne beklediğinizi
bilmelerini sağlayabilmeniz gerekir. Aynı zamanda onların fikirlerini ve
ihtiyaçlarını etkin dinlemeniz beklenir. Bu süreçte seyahat tecrübenizin daha
rahat ve doğru iletişim kurmadaki olumlu etkisini hissedersiniz.
2.
Planlama ve organizasyon
Bir gezi
planlarken, süreci olumlu ya da olumsuz etkileyebilecek onlarca faktörü
değerlendirmeniz gerekir. Seyahate hazırlanmak: en iyi güzergâhı, en ekonomik
ve en rahat ulaşım seçeneğini değerlendirmeyi, vize koşullarını araştırmayı,
makul fiyatlı ve merkezi konumdaki konaklama yerlerini bulmayı, döviz
kurlarında gezinmeyi ve çok daha fazlasını yapmaktır. Tecrübeli bir gezgin
organize ve hazırlıklıdır; beklenmedik zorlukları önceden düşünür, acil durum
planları yapar.
Seyahati planlarken sık yapılan hatalardan
biri gerçekçi olmayan programdır. Çok kısa sürede oradan oraya koşmak yorgunluk
ve strese neden olur. Planlama yapmazsanız bu kez görmek istediğiniz yerleri
görme fırsatını kaçırırsınız.
Planlama ve organizasyon, iş
dünyasına aktarabileceğiniz çok önemli becerilerdir. Verimli ve üretken olmanızı
sağlar. Bu alışanlığınız birlikte çalıştığınız personelinize, iş
arkadaşlarınıza da yansıyacaktır.
3. Zaman yönetimi
Seyahatte
zaman çok değerlidir. İyi bir plan ve program, zamanı etkin kullanmadığınız
takdirde hiçbir işe yaramaz. Seyahat sırasında zaman ve program kısıtlamalarıyla
baş edebilmek, işyerinde iyi bir zaman yönetimi anlayışına dönüşebilir. Zamanı iyi yönetmeniz sizden beklenen işleri size verilen sürede tamamlayabilmenizi
sağlar. Bu beceriniz verimli, üretken ve güvenilir bir çalışan olduğunuzun
göstergesidir.
4. Çözüm odaklı olma ve
hızlı karar alma
Seyahatte
iptal edilen uçuşlardan kaybolan bagaja, soyulmaya, hatta sağlık sorunlarına
kadar birçok olumsuzlukla karşılaşabilirsiniz. Siyasi olaylar, doğal afet vb.
durumlardan bahsetmiyorum bile. Her şey yolunda gitse de bir süreliğine konfor
alanınızdan çıkmak zorunda kalırsınız. Yerel dil, kültür ve coğrafya hakkında
sınırlı bilgiyle yabancı bir ülkede yol almak, ayaklarınızın üzerinde durabilmeyi,
düşünmeyi ve her şeye hazır olmayı öğretir. Bir gezgin esnek olmayı ve değişime
uyum sağlamayı bilir.
İş hayatında işler her
zaman istediğiniz gibi gitmeyecektir. Böyle anlarda önünüzde iki seçenek
vardır: ya orada oturup şikâyet edersiniz ya da o konuda bir şeyler yaparsınız.
Karar alıp uygulamak başlı başına bir yönetim becerisidir. Seyahat etmek,
harekete geçmeniz ve hareket halindeyken hızlı kararlar alabilmeniz için pek
çok deneyim yaşatır. Bilgi ve içgüdülere dayanarak hızlı karar alma becerisi,
iş hayatında başarılı olanlarla olamayanlar arasındaki en büyük farklardan
biridir.
5. Ekip çalışması
Bir grupla
seyahat ediyorsanız ekibin üyesi olarak uyum içinde çalışmanız, görev ve
sorumluluklar üstlenip yerine getirmeniz beklenir. Seyahatin plan ve bütçe dâhilinde
rahat geçmesini sağlamak iyi bir ekip çalışması gerektirir.
İş hayatında da durum farklı
değildir. Sorunsuz ve uyumlu bir çalışma ortamı yaratmak için insanlarla iyi
geçinmeyi öğrenmek gerekir. İşbirliği, ister müşterilerinizle ister kendi
meslektaşlarınızla olsun iyi iş yapmanın hayati bir parçasıdır. Ekip halinde
çıkılan seyahatler bu becerileri kazanmanız için fırsatlar sunar.
6. Liderlik
Ekip
halinde yapılan seyahatler aynı zamanda liderlik becerileri kazandırır. Çoğu
zaman ekip üyeleri, farklı fikir ve talepleri organize etmeye, birleştirmeye
yardımcı olacak bir lider arar. Gruptan birisi çok iyi bir yön duygusuna sahip
olabilir, bir diğeri yerel dili konuşabilir, bir başkası daha önce oraya gitmiş
ve nerelerin görülmeye değer olduğunu biliyor olabilir; bu süreçte birinin
yönlendirmesine ihtiyaç duyulur. Çoğunlukla bilgili, tecrübeli ve etkili
iletişimi olan bir gezgin öne çıkar, grubun lideri olur, pek çok deneyim yaşar.
İş hayatı da farklı değildir. Her
bölüm kendi içinde bir ekiptir, proje çalışmaları ekipler tarafından yürütülür.
Ekip halinde yapılan seyahatler liderlik becerileri kazanmanız ve geliştirmeniz
için ortamlar yaratır; kazandığınız tecrübeler kariyerinizde öne çıkmanıza
yardımcı olur.
7. Kültürel farkındalık
ve empati
Seyahat etmek, farklı kültürlerle tanışma şansı yaratır; kültürel açıdan
daha bilinçli ve duyarlı olmanıza yardımcı olur. Yurt
dışında yaşayan müşterilerle çalışıyor olabilirsiniz, birçok farklı kökenden
gelen meslektaşlarınız olabilir, zaten çalıştığınız ofisin bile kendine ait bir
çalışma kültürü olacaktır. Seyahatte öğreneceğiniz kültürel farkındalık ve
empati kurma becerisi bu noktada devreye girer. Farklı kültürler, örf,
adet ve gelenekler tanımak, çalışanlarınızı, müşterilerinizi anlamanızı
kolaylaştırır; daha sağlam bir ilişkinin temellerini atar.
8. Alışılmışın dışında
düşünme
Dünyanın farklı köşelerine seyahat etmek zihninizi
genişletir, olaylara farklı bakmanızı sağlar. Günlük normlarınızın dışında
yaşamaktan ve çok çeşitli olaylara tanık olmaktan doğan “alışılmışın dışında
düşünme” becerisi kazanırsınız. Bu sayede zihninizde yeni
fikirler oluşur, işleri yapmanın yeni yollarını keşfedesiniz.
9. Tehlikelere karşı
kendini koruma
Seyahatte pek çok farklı karakterde insanla iletişim kurmak
zorundasınız. Herkes iyi niyetli olmayabilir. Bireysel yapılan seyahatler kendinizi,
paranızı kötü insanlara, dolandırıcılara karşı korumanıza, sizi kandırmaya
çalıştıklarını fark etme yeteneğinizi geliştirmenize yardımcı olur. İş
hayatında da etrafınızda bu tip insanlar olabileceğinden kariyeriniz için
önemli bir beceriyi daha yollarda kazanmış olursunuz.
Seyahat etmek keyifli olduğu kadar streslidir de. Planlamanız
gereken birçok şey vardır. Yaptığınız programı gerçekleştirmek için çaba
harcarsınız. Ancak bazen istenmedik gelişmeler olur, beklenmedik sonuçlar
doğar. Bu tür yaşanmışlıklar, sakin olmayı ve stresle başa çıkmayı
öğretecektir.
İş hayatı
da farklı değildir; hızlı tempolu, yüksek basınçlı ortamlar yaygındır ve buna
ayak uydurabilmeniz beklenir. İster büyük bir yatırım yapın ister yeni bir
müşteri edinin, stres kaçınılmazdır. İtibarınızı korumak için her durumun sakin
ve soğukkanlı bir şekilde ele alınması gerekir. Seyahat ettikçe stresle başa
çıkma becerinizin geliştiğini fark edeceksiniz.