SEYAHAT EDERKEN KAZANACAĞINIZ İŞ BECERİLERİ

SEYAHAT EDERKEN KAZANACAĞINIZ

İŞ BECERİLERİ

 

            Bir iş başvurusunu değerlendirirken, insan kaynakları yöneticilerinin adayda aradığı birtakım özellikler vardır. Eğitim her ne kadar önemli olsa da deneyim fark yaratır. Ancak küreselleşen bir dünyada, iş tecrübesi kadar dünyevi bilgi ve tecrübe de önemlidir. Seyahat deneyimi özellikle de yurt dışına yapılanlar kişiyi diğer adaylar arasında öne çıkarır.

            Seyahat etmek bir masraf değil, aksine yatırımdır; iyi bir eğitim aracıdır. Bağımsız, tek başına yapacağınız seyahatler, özellikle de yurtdışındaki deneyimleriniz, okulda ve iş hayatında öğrenemeyeceğiniz nitelikte bilgi ve tecrübe kazandırır. İyi bir takım oyuncusu, yaratıcı bir düşünür, etkili bir iletişimci olma yönünde gelişmenizi sağlar.

            Seyahat etmenin kazandırdığı, iş hayatında kullanabileceğiniz beceriler nelerdir?

1. Etkili iletişim

Dünyayı dolaşırken kavramanız gereken ilk ve en önemli iş becerisi iletişimdir. İletişim, İngilizce, Fransızca konuşmaktan çok daha fazlasıdır. İkna etme becerisi önem taşır. Konuşmak kadar beden dili de önemlidir. Farklı kültürlerde dilini, dinini bilmediğiniz insanlarla anlaşabilmek kolay olmayacaktır. Uçağa bindiğiniz an itibariyle, öyle farklı durumlarla karşılaşırsınız ki deyim yerindeyse “kafanızı vura vura” öğrenirsiniz; yaptığınız hatalar, yaşadığınız tecrübeler iyi birer öğretmendir.

            İş hayatında da, ister iş arkadaşlarınızla ister bir müşterinizle konuşuyor olun etkili iletişim kurmanız önem kazanır. Fikirlerinizi etkili bir şekilde iletebilmeniz, insanların tam olarak ne istediğinizi ve ne beklediğinizi bilmelerini sağlayabilmeniz gerekir. Aynı zamanda onların fikirlerini ve ihtiyaçlarını etkin dinlemeniz beklenir. Bu süreçte seyahat tecrübenizin daha rahat ve doğru iletişim kurmadaki olumlu etkisini hissedersiniz.

 

2.  Planlama ve organizasyon

Bir gezi planlarken, süreci olumlu ya da olumsuz etkileyebilecek onlarca faktörü değerlendirmeniz gerekir. Seyahate hazırlanmak: en iyi güzergâhı, en ekonomik ve en rahat ulaşım seçeneğini değerlendirmeyi, vize koşullarını araştırmayı, makul fiyatlı ve merkezi konumdaki konaklama yerlerini bulmayı, döviz kurlarında gezinmeyi ve çok daha fazlasını yapmaktır. Tecrübeli bir gezgin organize ve hazırlıklıdır; beklenmedik zorlukları önceden düşünür, acil durum planları yapar.

            Seyahati planlarken sık yapılan hatalardan biri gerçekçi olmayan programdır. Çok kısa sürede oradan oraya koşmak yorgunluk ve strese neden olur. Planlama yapmazsanız bu kez görmek istediğiniz yerleri görme fırsatını kaçırırsınız.

            Planlama ve organizasyon, iş dünyasına aktarabileceğiniz çok önemli becerilerdir. Verimli ve üretken olmanızı sağlar. Bu alışanlığınız birlikte çalıştığınız personelinize, iş arkadaşlarınıza da yansıyacaktır.

3. Zaman yönetimi

Seyahatte zaman çok değerlidir. İyi bir plan ve program, zamanı etkin kullanmadığınız takdirde hiçbir işe yaramaz. Seyahat sırasında zaman ve program kısıtlamalarıyla baş edebilmek, işyerinde iyi bir zaman yönetimi anlayışına dönüşebilir. Zamanı iyi yönetmeniz sizden beklenen işleri size verilen sürede tamamlayabilmenizi sağlar. Bu beceriniz verimli, üretken ve güvenilir bir çalışan olduğunuzun göstergesidir.

 

4. Çözüm odaklı olma ve hızlı karar alma

Seyahatte iptal edilen uçuşlardan kaybolan bagaja, soyulmaya, hatta sağlık sorunlarına kadar birçok olumsuzlukla karşılaşabilirsiniz. Siyasi olaylar, doğal afet vb. durumlardan bahsetmiyorum bile. Her şey yolunda gitse de bir süreliğine konfor alanınızdan çıkmak zorunda kalırsınız. Yerel dil, kültür ve coğrafya hakkında sınırlı bilgiyle yabancı bir ülkede yol almak, ayaklarınızın üzerinde durabilmeyi, düşünmeyi ve her şeye hazır olmayı öğretir. Bir gezgin esnek olmayı ve değişime uyum sağlamayı bilir.

            İş hayatında işler her zaman istediğiniz gibi gitmeyecektir. Böyle anlarda önünüzde iki seçenek vardır: ya orada oturup şikâyet edersiniz ya da o konuda bir şeyler yaparsınız. Karar alıp uygulamak başlı başına bir yönetim becerisidir. Seyahat etmek, harekete geçmeniz ve hareket halindeyken hızlı kararlar alabilmeniz için pek çok deneyim yaşatır. Bilgi ve içgüdülere dayanarak hızlı karar alma becerisi, iş hayatında başarılı olanlarla olamayanlar arasındaki en büyük farklardan biridir.

 

5. Ekip çalışması

Bir grupla seyahat ediyorsanız ekibin üyesi olarak uyum içinde çalışmanız, görev ve sorumluluklar üstlenip yerine getirmeniz beklenir. Seyahatin plan ve bütçe dâhilinde rahat geçmesini sağlamak iyi bir ekip çalışması gerektirir.

            İş hayatında da durum farklı değildir. Sorunsuz ve uyumlu bir çalışma ortamı yaratmak için insanlarla iyi geçinmeyi öğrenmek gerekir. İşbirliği, ister müşterilerinizle ister kendi meslektaşlarınızla olsun iyi iş yapmanın hayati bir parçasıdır. Ekip halinde çıkılan seyahatler bu becerileri kazanmanız için fırsatlar sunar.

 

6. Liderlik

Ekip halinde yapılan seyahatler aynı zamanda liderlik becerileri kazandırır. Çoğu zaman ekip üyeleri, farklı fikir ve talepleri organize etmeye, birleştirmeye yardımcı olacak bir lider arar. Gruptan birisi çok iyi bir yön duygusuna sahip olabilir, bir diğeri yerel dili konuşabilir, bir başkası daha önce oraya gitmiş ve nerelerin görülmeye değer olduğunu biliyor olabilir; bu süreçte birinin yönlendirmesine ihtiyaç duyulur. Çoğunlukla bilgili, tecrübeli ve etkili iletişimi olan bir gezgin öne çıkar, grubun lideri olur, pek çok deneyim yaşar.

            İş hayatı da farklı değildir. Her bölüm kendi içinde bir ekiptir, proje çalışmaları ekipler tarafından yürütülür. Ekip halinde yapılan seyahatler liderlik becerileri kazanmanız ve geliştirmeniz için ortamlar yaratır; kazandığınız tecrübeler kariyerinizde öne çıkmanıza yardımcı olur.

 

7. Kültürel farkındalık ve empati

Seyahat etmek, farklı kültürlerle tanışma şansı yaratır; kültürel açıdan daha bilinçli ve duyarlı olmanıza yardımcı olur. Yurt dışında yaşayan müşterilerle çalışıyor olabilirsiniz, birçok farklı kökenden gelen meslektaşlarınız olabilir, zaten çalıştığınız ofisin bile kendine ait bir çalışma kültürü olacaktır. Seyahatte öğreneceğiniz kültürel farkındalık ve empati kurma becerisi bu noktada devreye girer. Farklı kültürler, örf, adet ve gelenekler tanımak, çalışanlarınızı, müşterilerinizi anlamanızı kolaylaştırır; daha sağlam bir ilişkinin temellerini atar.

 

8. Alışılmışın dışında düşünme

Dünyanın farklı köşelerine seyahat etmek zihninizi genişletir, olaylara farklı bakmanızı sağlar. Günlük normlarınızın dışında yaşamaktan ve çok çeşitli olaylara tanık olmaktan doğan “alışılmışın dışında düşünme” becerisi kazanırsınız. Bu sayede zihninizde yeni fikirler oluşur, işleri yapmanın yeni yollarını keşfedesiniz.

 

9. Tehlikelere karşı kendini koruma

Seyahatte pek çok farklı karakterde insanla iletişim kurmak zorundasınız. Herkes iyi niyetli olmayabilir. Bireysel yapılan seyahatler kendinizi, paranızı kötü insanlara, dolandırıcılara karşı korumanıza, sizi kandırmaya çalıştıklarını fark etme yeteneğinizi geliştirmenize yardımcı olur. İş hayatında da etrafınızda bu tip insanlar olabileceğinden kariyeriniz için önemli bir beceriyi daha yollarda kazanmış olursunuz.

 

10. Stres yönetimi

Seyahat etmek keyifli olduğu kadar streslidir de. Planlamanız gereken birçok şey vardır. Yaptığınız programı gerçekleştirmek için çaba harcarsınız. Ancak bazen istenmedik gelişmeler olur, beklenmedik sonuçlar doğar. Bu tür yaşanmışlıklar, sakin olmayı ve stresle başa çıkmayı öğretecektir.

            İş hayatı da farklı değildir; hızlı tempolu, yüksek basınçlı ortamlar yaygındır ve buna ayak uydurabilmeniz beklenir. İster büyük bir yatırım yapın ister yeni bir müşteri edinin, stres kaçınılmazdır. İtibarınızı korumak için her durumun sakin ve soğukkanlı bir şekilde ele alınması gerekir. Seyahat ettikçe stresle başa çıkma becerinizin geliştiğini fark edeceksiniz.