SERAMİK SANATÇISI ALİ DEMİRTAŞ İLE SÖYLEŞİ

1.Yaptığınız işin adı ne? 

 

Güzel sanatlar Fakültesi Seramik bölümü mezunuyum. Seramik sanatçısıyım. Endüstriyel ve sanatsal ürünler tasarlayıp bu ürünleri çalışma atölyemde hayata geçirmekteyim. 

 

2.İşe nasıl başladınız bu işi nasıl seçtiniz? 

Çocukluğumdan bu yana çamur ile uğraşmayı ve çamur ile oynamayı çok severdim. Çamura şekil vererek çeşitli objeler oluştururdum, bunu fark eden ailem bu alanda profesyonel bir eğitim almam için beni sanat eğitimi veren kurslara yönlendirdi. Bir miktar kendimi geliştirdikten sonra bu alanda en iyi çalışmalar yaptığını ve daha çok aktif olduğunu gördüğüm Uşak Üniversitesi Seramik bölümünü tercih ettim. 

 

3.Ne tür ürünler üretiyorsunuz? 

Konya Selçuklu Belediyesinde, Selçuklu dönemine ait eserlerin replikalarının üretildiği atölyenin, seramik sanatçısı olarak görev yapmaktayım. Bu atölye içerisinde; üç boyutlu objeler, çini vazolar, kabartma rölyef panolar, çini panolar bu ürünlere örnek gösterilebilir. Amacımız kültür ve tarihimize dair en eski izleri taşıyan eserleri, genç nesillere aktarabilmek ve bu eserleri daha görünür kılmak. Ayrıca kişisel çalışmalarıma da atölyemde devam etmekte ve talep üzerine kişiye göre tasarım ürünler üretmekteyim. Bu ürünler başlıca; vazo, saksı, abajur, çaydanlık vb. ağırlıklı ürünlerden oluşmaktadır. Sanatsal olarak yaptığım ürünlere ise el yapımı seramik lavabolar, dekoratif ürünleri örnek verebilirim. 

 

4.Ürünleri neye göre çalışıyorsunuz neye göre seçiyorsunuz? 

Selçuklu Belediyesi Çatışı altında genellikle, Cumhurbaşkanlığı ve Selçuklu Belediyesi bünyesinde yayımlanan “Büyük Selçuklu Mirası” kitabındaki Büyük Selçuklu Dönemi ve Anadolu Selçukluları dönemlerine ait yapılmış olan eserlerin Replikalarını tasarlayıp üretmekteyim. Kişisel işlerimde ise gelen talep üzerine çalışmalar yapmaktayım. 

 

5.Üretim süreciniz nasıl oluşuyor atölye süreci üretim zamanı? 

Öncelikle gelen talep üzerinde, tasarım belli değilse ilk olarak tasarımın eskiz sürecine başlamaktayım. Kişinin özel istekleri doğrultusunda eskiz işlemi devam eder ve tasarım ana formları belli olur. Daha sonrasında ise tasarımı biten ürünün alçı kalıp uygulamasına geçilir. Alçı kalıp uygulaması, ürünün istenilen son halinin olduğu, döküm çamuru için yapılan kalıp uygulamasıdır. Hazırlanan alçı kalıp ölçüsünün büyüklüğüne göre 1 ile 2 hafta arasında kurumaya bırakılır. Kuruma işlemi bittikten sonra ürünün döküm aşamasına geçilir. Tasarımın içeriğine göre uygun döküm çamuru kalıp içerisine aktarılır. Kalıp içerisine aktarılan döküm çamuru istenilen ölçülere ulaştığında kalıp içerisinden çıkartılır ve kurutma işlemine bırakılır. Kurutma işlemi sırasında ürünün uygun oda sıcaklığında kurutulması gerekmektedir aksi takdirde ürünün üzerinde istenmeyen deformasyonlar oluşabilir. Sağlıklı bir kurutma işleminden sonra tasarlanan ürünün son halini alması için gerekli olan düzeltme ve rötuş işlemlerine geçirilir. Bu işlem, kalıp sonrasında ortaya çıkan fazla çamur tabakalarının onarılmasından ve son ölçü kontrollerinden oluşmaktadır. Devamında ilk fırınlama işlemine (bisküvi) pişirim olarak adlandırılan işleme geçilir. Bu işlem sırasında tasarlanan ürün 1000 – 1030 derece arasında pişirilir. Bisküvi pişirimi sonrasında tasarımda yer alan renk uygulamaları veya çizim işlemleri ürün üzerine aktarılır. Bu işlem sonrasında tasarlana ürün son halini alması için 2. Fırın işlemine geçilir, bu işlemde ürün, 912-1180 derece aralığında pişirilir. Çamur ve sır çeşidine göre fırınlama derecesi değişkenlik gösterebilir. 

 

6.İşinizin en hassa ve zor kısmı nedir? 

Bizim işin en sıkıntılı olan kısmı fırınlamadır.  Özenle yaptığınız bir çalışma fırından hatalı çıkabiliyor ve günlerce verilen emek boşa gidebiliyor. Diğer sıkıntılı olan süreç ise kuruma sürecidir bu süreçte ürünlerin bulunduğu ortamın nemi ve sıcaklığı önemlidir. Örneğin erken kuruyan eklemeli çalışmalarda ek yerlerinden çatlama olabiliyor ve bu çatlakların düzeltilmesi oldukça zor oluyor. 

7.Çalışmalarınızda farklı uygulama yöntemleri var mı ? 

Son olarak çalışmalarımda faklı fırınlama teknikleri de kullanıyorum. Bu fırınlamalar biraz daha artistik fırınlamalardır. Örneğin raku fırını genelde gazlı fırınlarda önceden bisküvi fırınlaması yapılmış ürünlerin üzerini raku sırları ile sırlanıp sonrasında 1000 derecede pişirilip fırından çıkarılan çalışmaların önce talaşlı kovaya atılıp üzerleri kapatılır sonra çıkarılıp üzerlerine su dökülerek tamamlanır. 

 

8.Son olarak söylemek istedikleriniz neler 

Genç kuşaklar için, uzun zamandır hayalini kurduğum bir sanat ve uygulama projesi var. Geleneksel Türk sanatlarını toplumumuza ve genç nesillere tanıtmak ve aktarabilmek için, bir sanat köyü oluşturmayı hedefliyorum. Bu köy içerinde geleneksel Türk sanatlarının uygulama yöntemlerini katılımcılara baştan sona tüm aşamalarını öğretebileceğimiz atölyeler oluşturulacaktır. Bu atölyeler aracılığı ile kültür ve tarihimiz nesillerimiz arasında bir köprü görerek, bu sanatların devamlılığı sağlanacaktır.  

 

Öz geçmiş  

Ali DEMİRTAŞ, 1992 yılında Konya’da doğdu. 2011 yılında Uşak Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümüne başladı. 2015 yılında üniversiteden mezun oldu.2017 yılında AD Seramik adıyla kendi atölyesini açtı. 2020 yılında Selçuklu Belediyesi Seramik Çini atölyesinde çalışmaya başladı, halen çalışmaya devam etmektedir. Yurtiçi ve yurtdışında sergiler ve yurtiçi çalıştaylara katılan Demirtaş güncel çalışmalarına devam etmektedir. 

 

 

 

 

 

ULUSAL, ULUSLARARASI KARMA SERGİLER  

2019 KONYA Necmettin Erbakan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, ŞEB-I ARUZ, Sanatta Hoşgörü Sergisi, Medaş Sanat Galerisi  

2019 KONYA Necmettin Erbakan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Fuat Sezgin Yılı, Karma Sergisi, Panaroma Konya Müzesi 

 2019 SWEDEN international Ceramic Exhibition, Devinim, Stocholm Galleri Riddaren  

2019 KONYA Necmettin Erbakan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi ‘Gedavet’ 1.Ulusal Karma Seramik Sergisi, Selçuklu Kongre Merkezi 

 2019 KONYA Necmettin Erbakan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, SELÇUKLU BELEDİYESİ ‘Turkuaz’ Karma Seramik Sergisi, Medaş Sanat Galerisi  

2019 KONYA Selçuk Üniversitesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Müzeler Haftası SeramikResim Sergisi, Selçuk Üniversitesi Müzesi  

2015 ÇANAKKALE,Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi 2. Seramik Sanatı Eğitimi Konferansı Seramik Sanatı Eğitimi ve Değişimi Derneği Mezuniyet Projeleri Sergisi  

2014 SAKARYA Sakarya Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi 5. Uluslararası Gizem Frit Seramik Yarışması  

2014 UŞAK Uşak Üniversitesi, Uluslararası Katılımlı Genç Seramikçiler 4.Karo Yarışması, Güzel Sanatlar Fakültesi   

2012 UŞAK Uşak Üniversitesi, Seramik Bölümü Öğrencileri Karma Sergisi, Uşak Üniversitesi Sanat Galerisi 

 2012 UŞAK Uşak Üniversitesi, Uluslararası Katılımlı Genç Seramikçiler 3.Karo Yarışması, Güzel Sanatlar Fakültesi  

2012 SAKARYA Sakarya Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi 3. Uluslararası Gizem Frit Seramik Yarışması 

 

 

  ÇALIŞTAY VE ETKiNLiKLER  

2019 AVANOS, Nevşehir Üniversitesi - Necmettin Erbakan Üniversitesi - Uşak Üniversitesi, Tuz Pişirimi Çalıştayı  

2019 ANTALYA, Uşak Üniversitesi, Sepet Fırını Seramik Pişirim Çalıştayı  

2015 ANTALYA, 3nd INTERNATIONAL ART WORKSHOP, Anadolu Üniversitesi 

2015 AVANOS, Uşak Üniversitesi - Nevşehir Üniversitesi 3. Ulusal Alternatif Seramik Pişirimi Çalıştayı  

2014 UŞAK, Latife Hanım Anaokulu Topluma Sanatsal Hizmet Uygulamaları  

2014 ANTALYA, 2nd INTERNATIONAL ART WORKSHOP, Anadolu Üniversitesi 

 2014 AVANOS, Uşak Üniversitesi - Dumlupınar Üniversitesi - Nevşehir Üniversitesi Soda ve Tuz Pişirimi Çalıştayı 

 2013 AVANOS, Uşak Üniversitesi - Nevşehir Üniversitesi Soda ve Anagama Pişirim Çalıştayı 

 

Yazı Ve Fotoğraf
Julide Yıldız Fotoğraflar: Ali Demirtaş