1.Yaptığınız işin adı ne?
Güzel sanatlar Fakültesi Seramik bölümü
mezunuyum. Seramik sanatçısıyım. Endüstriyel ve sanatsal ürünler tasarlayıp bu ürünleri
çalışma atölyemde hayata geçirmekteyim.
2.İşe nasıl başladınız bu işi nasıl seçtiniz?
Çocukluğumdan bu yana çamur ile uğraşmayı ve
çamur ile oynamayı çok severdim. Çamura şekil vererek çeşitli objeler
oluştururdum, bunu fark eden ailem bu alanda profesyonel bir eğitim almam için
beni sanat eğitimi veren kurslara yönlendirdi. Bir miktar kendimi
geliştirdikten sonra bu alanda en iyi çalışmalar yaptığını ve daha çok aktif
olduğunu gördüğüm Uşak Üniversitesi Seramik bölümünü tercih ettim.
3.Ne tür ürünler üretiyorsunuz?
Konya Selçuklu Belediyesinde, Selçuklu
dönemine ait eserlerin replikalarının üretildiği atölyenin, seramik sanatçısı
olarak görev yapmaktayım. Bu atölye içerisinde; üç boyutlu objeler, çini
vazolar, kabartma rölyef panolar, çini panolar bu ürünlere örnek
gösterilebilir. Amacımız kültür ve tarihimize dair en eski izleri taşıyan
eserleri, genç nesillere aktarabilmek ve bu eserleri daha görünür kılmak.
Ayrıca kişisel çalışmalarıma da atölyemde devam etmekte ve talep üzerine kişiye
göre tasarım ürünler üretmekteyim. Bu ürünler başlıca; vazo, saksı, abajur,
çaydanlık vb. ağırlıklı ürünlerden oluşmaktadır. Sanatsal olarak yaptığım
ürünlere ise el yapımı seramik lavabolar, dekoratif ürünleri örnek verebilirim.
4.Ürünleri neye göre çalışıyorsunuz neye göre
seçiyorsunuz?
Selçuklu Belediyesi Çatışı altında genellikle,
Cumhurbaşkanlığı ve Selçuklu Belediyesi bünyesinde yayımlanan “Büyük
Selçuklu Mirası” kitabındaki Büyük Selçuklu Dönemi ve Anadolu Selçukluları
dönemlerine ait yapılmış olan eserlerin Replikalarını tasarlayıp üretmekteyim.
Kişisel işlerimde ise gelen talep üzerine çalışmalar yapmaktayım.
5.Üretim süreciniz nasıl oluşuyor atölye
süreci üretim zamanı?
Öncelikle gelen talep üzerinde, tasarım belli
değilse ilk olarak tasarımın eskiz sürecine başlamaktayım. Kişinin özel
istekleri doğrultusunda eskiz işlemi devam eder ve tasarım ana formları belli
olur. Daha sonrasında ise tasarımı biten ürünün alçı kalıp uygulamasına
geçilir. Alçı kalıp uygulaması, ürünün istenilen son halinin olduğu, döküm
çamuru için yapılan kalıp uygulamasıdır. Hazırlanan alçı kalıp ölçüsünün
büyüklüğüne göre 1 ile 2 hafta arasında kurumaya bırakılır. Kuruma işlemi
bittikten sonra ürünün döküm aşamasına geçilir. Tasarımın içeriğine göre uygun
döküm çamuru kalıp içerisine aktarılır. Kalıp içerisine aktarılan döküm çamuru
istenilen ölçülere ulaştığında kalıp içerisinden çıkartılır ve kurutma işlemine
bırakılır. Kurutma işlemi sırasında ürünün uygun oda sıcaklığında kurutulması
gerekmektedir aksi takdirde ürünün üzerinde istenmeyen deformasyonlar
oluşabilir. Sağlıklı bir kurutma işleminden sonra tasarlanan ürünün son halini
alması için gerekli olan düzeltme ve rötuş işlemlerine geçirilir. Bu işlem,
kalıp sonrasında ortaya çıkan fazla çamur tabakalarının onarılmasından ve son
ölçü kontrollerinden oluşmaktadır. Devamında ilk fırınlama işlemine (bisküvi)
pişirim olarak adlandırılan işleme geçilir. Bu işlem sırasında tasarlanan ürün
1000 – 1030 derece arasında pişirilir. Bisküvi pişirimi sonrasında tasarımda
yer alan renk uygulamaları veya çizim işlemleri ürün üzerine aktarılır. Bu
işlem sonrasında tasarlana ürün son halini alması için 2. Fırın işlemine
geçilir, bu işlemde ürün, 912-1180 derece aralığında pişirilir. Çamur ve sır
çeşidine göre fırınlama derecesi değişkenlik gösterebilir.
6.İşinizin en hassa ve zor kısmı nedir?
Bizim işin en sıkıntılı olan kısmı
fırınlamadır. Özenle yaptığınız bir çalışma fırından hatalı çıkabiliyor
ve günlerce verilen emek boşa gidebiliyor. Diğer sıkıntılı olan süreç ise
kuruma sürecidir bu süreçte ürünlerin bulunduğu ortamın nemi ve sıcaklığı
önemlidir. Örneğin erken kuruyan eklemeli çalışmalarda ek yerlerinden çatlama
olabiliyor ve bu çatlakların düzeltilmesi oldukça zor oluyor.
7.Çalışmalarınızda farklı uygulama yöntemleri
var mı ?
Son olarak çalışmalarımda faklı fırınlama
teknikleri de kullanıyorum. Bu fırınlamalar biraz daha artistik
fırınlamalardır. Örneğin raku fırını genelde gazlı fırınlarda önceden bisküvi
fırınlaması yapılmış ürünlerin üzerini raku sırları ile sırlanıp sonrasında
1000 derecede pişirilip fırından çıkarılan çalışmaların önce talaşlı kovaya
atılıp üzerleri kapatılır sonra çıkarılıp üzerlerine su dökülerek tamamlanır.
8.Son olarak söylemek istedikleriniz neler
Genç kuşaklar için, uzun zamandır hayalini
kurduğum bir sanat ve uygulama projesi var. Geleneksel Türk sanatlarını
toplumumuza ve genç nesillere tanıtmak ve aktarabilmek için, bir sanat köyü
oluşturmayı hedefliyorum. Bu köy içerinde geleneksel Türk sanatlarının uygulama
yöntemlerini katılımcılara baştan sona tüm aşamalarını öğretebileceğimiz
atölyeler oluşturulacaktır. Bu atölyeler aracılığı ile kültür ve tarihimiz
nesillerimiz arasında bir köprü görerek, bu sanatların devamlılığı
sağlanacaktır.
Öz geçmiş
Ali DEMİRTAŞ, 1992 yılında Konya’da doğdu.
2011 yılında Uşak Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümüne
başladı. 2015 yılında üniversiteden mezun oldu.2017 yılında AD Seramik adıyla
kendi atölyesini açtı. 2020 yılında Selçuklu Belediyesi Seramik Çini atölyesinde
çalışmaya başladı, halen çalışmaya devam etmektedir. Yurtiçi ve yurtdışında
sergiler ve yurtiçi çalıştaylara katılan Demirtaş güncel çalışmalarına devam
etmektedir.
ULUSAL, ULUSLARARASI KARMA SERGİLER
2019 KONYA Necmettin Erbakan Üniversitesi, Güzel
Sanatlar Fakültesi, ŞEB-I ARUZ, Sanatta Hoşgörü Sergisi, Medaş Sanat
Galerisi
2019 KONYA Necmettin Erbakan Üniversitesi,
Güzel Sanatlar Fakültesi, Fuat Sezgin Yılı, Karma Sergisi, Panaroma Konya
Müzesi
2019 SWEDEN international Ceramic
Exhibition, Devinim, Stocholm Galleri Riddaren
2019 KONYA Necmettin Erbakan Üniversitesi,
Güzel Sanatlar Fakültesi ‘Gedavet’ 1.Ulusal Karma Seramik Sergisi, Selçuklu
Kongre Merkezi
2019 KONYA Necmettin Erbakan
Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, SELÇUKLU BELEDİYESİ ‘Turkuaz’ Karma
Seramik Sergisi, Medaş Sanat Galerisi
2019 KONYA Selçuk Üniversitesi, Necmettin
Erbakan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Müzeler Haftası SeramikResim
Sergisi, Selçuk Üniversitesi Müzesi
2015 ÇANAKKALE,Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi 2. Seramik Sanatı Eğitimi Konferansı Seramik Sanatı Eğitimi ve
Değişimi Derneği Mezuniyet Projeleri Sergisi
2014 SAKARYA Sakarya Üniversitesi, Güzel
Sanatlar Fakültesi 5. Uluslararası Gizem Frit Seramik Yarışması
2014 UŞAK Uşak Üniversitesi, Uluslararası
Katılımlı Genç Seramikçiler 4.Karo Yarışması, Güzel Sanatlar
Fakültesi
2012 UŞAK Uşak Üniversitesi, Seramik Bölümü
Öğrencileri Karma Sergisi, Uşak Üniversitesi Sanat Galerisi
2012 UŞAK Uşak Üniversitesi,
Uluslararası Katılımlı Genç Seramikçiler 3.Karo Yarışması, Güzel Sanatlar
Fakültesi
2012 SAKARYA Sakarya Üniversitesi, Güzel
Sanatlar Fakültesi 3. Uluslararası Gizem Frit Seramik Yarışması
ÇALIŞTAY VE ETKiNLiKLER
2019 AVANOS, Nevşehir Üniversitesi - Necmettin
Erbakan Üniversitesi - Uşak Üniversitesi, Tuz Pişirimi Çalıştayı
2019 ANTALYA, Uşak Üniversitesi, Sepet Fırını
Seramik Pişirim Çalıştayı
2015 ANTALYA, 3nd INTERNATIONAL ART WORKSHOP,
Anadolu Üniversitesi
2015 AVANOS, Uşak Üniversitesi - Nevşehir
Üniversitesi 3. Ulusal Alternatif Seramik Pişirimi Çalıştayı
2014 UŞAK, Latife Hanım Anaokulu Topluma
Sanatsal Hizmet Uygulamaları
2014 ANTALYA, 2nd INTERNATIONAL ART WORKSHOP,
Anadolu Üniversitesi
2014 AVANOS, Uşak Üniversitesi -
Dumlupınar Üniversitesi - Nevşehir Üniversitesi Soda ve Tuz Pişirimi Çalıştayı
2013 AVANOS, Uşak Üniversitesi -
Nevşehir Üniversitesi Soda ve Anagama Pişirim Çalıştayı
Yazı Ve Fotoğraf
Julide Yıldız Fotoğraflar: Ali Demirtaş