Arşivimdeki eski gazete ve dergileri karıştırırken gördüğüm
reklamlar, zihnimi ‘acaba insanlar ne zamandan beri reklamı kullanıyor?’
sorusuyla meşgul etmiştir. Bu reklamların ne kadar ilkel ve basit olduklarını
düşünürken sonradan reklamcılığın milattan önce 3000’li yıllara dayandığını
öğrendim.
Milattan önce 3000’li yıllarda ilk reklam örneklerine
rastlanmış. Araştırmalar çığırtkanların yaptığı reklamların, tabelaların ve
tekrarların reklamların ilk örnekleri olduğunu ve bu tarihlere kadar
dayandığını göstermiş.
Orta Çağ’da kalite kontrol gibi durumların oluşması marka ve
amblemleri zorunlu hale getirmiş. Bu amblemler ve markalar sembolik değerler
taşıyordu ve ürünlerin birbirinden ayrılmasında, insanların bilerek ürün
almalarında etkili bir yöntem oluşturuyordu.
Basılı Reklamların Ortaya
Çıkması
Buraya kadar anlatılanlar reklamcılık tarihi içinde sözlü ve tekrarlanan
reklamlardır. 1450 yılında matbaanın icadı ile günümüzde de hâlâ varlığını
devam ettiren basılı reklam mecrası ortaya çıkmış. 1480 yılında rahipler için
hazırlanan bir kitabın tanıtımı kilise duvarına asıldı ve böylece görsel reklam
ürünleri ortaya çıkmış oldu.
17. yüzyıl reklamcılığın doğduğu yıl olarak bilinmekte. Bu
yüzyılda çıkartılan gazeteler ve basılı yayınlarda artık reklam verme işlemleri
çok ileri seviyelere ulaşmıştır. Özellikle de ilan şeklinde verilen bu
reklamlarda birçok farklı ürünün tanıtımı yapılmaktaydı. Çay, kahve ve çikolata
bu ürünlerden bazılarıdır.
1588 yılında ilk reklam ajansı fikri filizlenmeye başlamış ve ilk reklam ajansı
1812 yılında Londra’da kurulmuş. 1588 yılında yazar Montaigne ‘bir kişinin
incileri varsa ve bunu satmak istiyorsa müracaat etmesi gereken bir büroya
ihtiyacı vardır’ diyerek ilk reklam ajansı fikrinin temellerini atmış oldu.
Tamamen tanıtım ve daha fazla kişiye ulaşma amacı ile
oluşturulan ve asırlardır da değişmeyen reklam kuralları gelişen teknolojik
sistemler ve modern gelişmeler ışığında etki alanı genişlediği gibi iletişim
araçları da reklamın şekillenmesinde oldukça etkili olmuş.
Kitle İletişim Araçları İle
Reklamların Yapılması
Fransa’da yaşanan ve bütün dünyayı etkileyen Fransız İhtilali sonrasında reklam
niteliği ve reklamı yapılan ürünlerin içerikleri de değişkenlik göstermiş.
Özellikle de bu dönemden sonra ortaya çıkan sanayi ve fabrikaların ürettiği
ürünler reklamların asıl konusunu oluşturmuş. Fabrikalar üretimlerini daha
geniş kitlelere yaymak ve üretilen ürünlerin fazlalığı kadar satış yapmak için
tamamen reklama ağırlık verilmeye başlanmış.
1883 yılında reklamcılık artık gazete ile sınırlı kalmaz ve ilk
dergi reklamcılığı da gündeme taşınmış olur. Artık her alanda kullanılan ve
insanlar tarafından da oldukça rağbet gösterilen reklamcılık sektörü için akademik
çalışmalar ve kuramsal kitaplar da 1903 yılından itibaren oluşturulmaya
başlanır.
Radyo ve Televizyon
Reklamcılığı
Reklamcılık sektörü 1907 yılında bambaşka bir boyut kazandı. Hala varlığını
devam ettiren radyo reklamcılığı ilk kez bu yılda yapılmaya başlandı ve milyon
dolarlık reklam piyasası oluştu. Reklamın gücü ve etkisinin yayılması ise
reklam kanununun çıkarılmasını zorunlu kıldı. 1911 yılında reklamda dürüstlük
olarak adlandırılan ve tüketicinin korunması sağlanan ilk reklam yasası
çıkartılmış oldu.
1940’lı yıllar ise reklamcılık sektörünün altın çağının
yaşanmasını sağladı. Çünkü bu dönemde televizyon hayatımıza girdi. Televizyon
artık reklamcıların en çok önem verdiği kitle iletişim aracı haline geldi ve
tüm reklam payı televizyona kaydı. Özellikle de küçük ölçekli gazeteler ve
dergiler artık reklam alanı olarak kullanılmıyor sadece radyo televizyon
üzerinden tüm reklamlar servis ediliyordu. Günümüzde ise sosyal medya diğer
bütün mecraların reklam pastasından en çok payı almaya aday ve hatta alan
konumda.
İnsanoğlunun uygarlık tarihinde yaşadığı, deneyimlediği şartlara
göre gelişen ve değişen reklamcılık günümüzün olmazsa olmazları arasında yerini
almıştır. Bakalım reklamcılık sektöründe biz tüketicileri neler bekliyor,
göreceğiz!
KAYNAK: https://pazarlamailetisimi.com/reklamin-tarihcesi/
Yazı Ve Fotoğraf
Julide Yıldız