Özgeçmiş
1971 Konya Meram doğumluyum. İki çocuk annesiyim. Yıllardır sürdürdüğüm çalışmalarıma 2011 yılından bu yana Selçuklu Belediyesinde çini desinatörü olarak devam ediyorum.
Sanat serüveniniz nasıl
başladı? Yeteneğinizi kim nasıl keşfetti?
Çok küçük yaşlarda okul defterlerime, kitaplarıma resimler çizen, kalemi en çok bunun için kullanan bir çocuktum. Zamanla her fırsatta, farklı şekilde çizip boyadıkça ailem ilgilendiğim alanlarda eğitimlere katılmamı sağladı. Moda tasarımdan, kara kaleme, yağlı boyadan nakışa çok çeşitli alanda eğitim aldım, ailemin bu konudaki desteği büyük. Yaptığım çalışmaları gösterdiğimde mutlu olan, beğenisi ifade eden kıymetli annem ve babam, genç yaşta evlendikten sonra eşimin ve çocuklarımın aynı desteği sürdürmesi en büyük nasibim ve mutluluğum. Alaylı olarak, usta çırak ilişkisi ile yetiştim.
Peki ya çini?
Temel teknik eğitimimi Selçuklu Belediyesinin meslek edindirme kurslarında aldım. Sonra evde atölye çalışması olarak devam ettirdim. Geleneksel gravür çini yaptım. Daha sonra Selçuklu Belediyesinin Devlet Planlama Teşkilatı ile yürüttüğü Kor Ateşin Sır Gülleri isimli projeye katıldım. Daha sonra cam sektöründe hem tasarım hem üretim bölümünde uzun süre çalıştım. İnanılmaz güzel bir dönemdi, geliştiriciydi benim için. Cam çarpıcı ve şık, çok güzel bir üretim alanı. Ama çini geleneğin taşıyıcısı, çok kadim bir sanat. Bu konuda kendimi geliştirmek için çininin beşiği Kütahya’ya gittim, atölyelerde çalıştım. 2009 yılında Konya’da kendi atölyemi kurdum. KOSGEB’in kadın girişimcilik destek programını kazandım. Ardından Selçuklu Belediyesi çini atölyesinde değerli hocamız Veli Tuna ile çalışmaya başladım. Halen kurumumda devam ediyorum.
Tuval, ahşap, yaprak,
cam, çok çeşitli materyallerde çalışma yapıyorsunuz. Çininin diğerlerinden
farkı nedir?
Doğadaki her materyal ve doğanın kendisi sanat. Sanatçı için ilham kaynağı bizzat doğa. Ahşabın ya da camın fırçanıza verdiği tepki farklı, seramiğin ki farklı. Her biri kendi büyüsünü, tılsımını taşıyor. Çinide ise önce seramiğin şekillendirilmesi, pişmesi, desenlemenin ardından sırlanması, çok yüksek sıcaklıklarda yeniden pişirilmesi gerekiyor. Çok enteresan, her aşaması ayrı işçilik ve özen isteyen bir süreç. Her aşamada elinizdeki ürün başka bir hale bürünüyor. “Hamdım, piştim, yandım” diyen insanın serüveninin topraktaki yansıması gibi adeta. Çini geçmiş ve gelecek demek. Muhtemeldir ki diğer geleneksel sanatlarımız için de geçerlidir, üstatlar “çini sanatçısını kendisi seçer” der, siz onu değil o sizi bulur. Bu açıdan ne mutlu ki çini benim duruşum, nasibimdir.
Selçuklu Belediyesi
Çini Atölyesi geleneksel motifler mi üretiyor?
Biz Selçuklu motiflerini çalışıyoruz. Belediyemizin Büyük Selçuklu Mirası adı altında şu anda dünyanın önemli müzelerinde sergilenen eserleri kayıt altına aldığı çalışmada yer alan eserlerin replikalarını üretiyoruz.
Sanatçı kimdir sizce?
Sanatçı tek düze değil, özgün ve özgür olandır. O yüzden replika eseri çalışsa dahi, her sanatçı kendinden izler bırakır, çizgileri ile renkleri kullanışı ile imzasını atar.
Çini ile ilgilenen
kişilere tavsiyeleriniz ne olur?
Çini ya da sanatın başka dalları, mutlaka sanatla temasta olsunlar. Kendilerine deneme şansı versinler. Herkes sanatçı olmaz, olmak zorunda değil. Ama sanat insan içindir ve insanın kendisini keşfetmesine imkan verir. Boya ile, fırça ile, seramik ile, tuval ile, elinizdekinin ne olduğundan bağımsız şekilde bu dünyaya girdiğinizde kendinizi bulacaksınız. Daha özgür düşünmenin, özgünlüğün yolunu açacak size sanat.
Çini özelinde ise iyi bir temel eğitimin ardından, çininin kurallarına hâkim olduktan sonra, fırçanın sizi yönlendirmesine, dans etmesine izin vermenizi öneririm. Önce taklit olacak, acemilik olacak, sabredeceksiniz. Sonra kendi çizginizi bulacaksınız. Her fırça darbeniz sizi ifade edene kadar sabırla devam edin. Sonra o sırlı çiniler size sırlarını verecek.
Aktivite ve Sergiler
2003-2004 Tanıtım ve Satış Standı, Real Konya AVM, KONYA
2007 Kor Ateşin Sır Gülleri Çini Sergisi, KONYA
2009 Kişisel Sergi, Konya Güzel Sanatlar Galerisi, KONYA
2012 Workshop, Konya Japonya Kültür Derneği, Türk Günleri Etkinliği, TOKYO/JAPONYA
2013 Workshop ve Karma Sergi, SARAYBOSNA/BOSNA HERSEK
2019 Workshop, Şeb-i Arus Etkinlikleri, Mevlana Kültür Merkezi, KONYA
2022 Karma Sergi, Türklerin Mirası Sergisi, TAŞKENT/ÖZBEKİSTAN
Yazı Ve Fotoğraf
Jülide Yıldız