Barış Manço Moda 81300

Hiç şaşırmadım; Oğlum Kayra Babil (8 yaşında) ile İstanbul seyahatimizi planlarken “Baba, Barış Abi’ye de gidelim!” demesine.

 Gittik…

Barış abisinin evde olmadığını oda biliyordu ama eve girince karşısında görünce çok şaşırdı. Onun Barış abisi olmadığını, silikondan yapılmış temsili heykeli olduğunu anlattım. Anladı ya da anlamış gibi yaptı ama çok etkilendiği her hâlinden belliydi. Ben oğluma dönüp “Artık Barış abini görmüş sayılırsın!”dedim.

Benim buraya ikinci gelişim; ilki, 1991 yılında, magazin gazetecisi bir abim ile. Kendisini ziyarete gittiğimde Barış Manço ile röportaj için evine gideceğini, istersem onunla gidebileceğimi, söyledi; heyecanlanarak, kabul ettim. İşte buraya bu adrese Barış Manço Moda 8100 adresine geldik. Kış bahçesine geçtik(O zamanlar Limonluk diyorlarmış, yeni öğrendim). Gazeteci abim röportajını yaptı, benimse bir rüyam oldu. Rüya diyorum çünkü 18 yaşındaydım, hayranı olduğum kişinin evinde yanındaydım. Halen “Gerçek miydi?” diye düşündüğüm olur.

İşte ikincisi de şimdi oğlum ile buradayız. Bugün Barış ev Barış Manço’nun eşya ve anılarıyla dolu bir müze. Kayra Babil evi gezmeden hatıra defterine bir şeyler yazmak istedi, neler yazacağını merak ederek ”İyi, peki yaz.” Dedim ve başladı yazmaya: “Barış Abi, senin üç şarkını çok sevdim: 1- Bugün Bayram 2- Arkadaşım Eşşek 3- Süper Babaanne 25.06.2016 Kayra Babil Palaz”

Oğlum, hatıra defterine bunları yazarken,“Ah be evlatçığım!..” dedim içimden “…büyüdükçe daha nice şarkılarını seveceksin Barış abinin. Hele bir kara sevdaya tutul, bak gör kaç kez dinliyorsun Kara Sevda şarkısını. Canın bedeninden çıkmadıkça unutamayacağın şeyler yaşadığında, dinleyeceğin şarkında hazır.  Bütün bir aşk hikâyesini sana Barış abin iki küçük kol düğmesiyle çok güzel anlatır. Dinlersen, Kul Ahmet‘in Ceketinin Sırrı, Sarı Çizmeli Mehmet Ağa, Halil İbrahim Sofrası, Osman şarkıları kulağına küpe olur. Dahası ve dahası oğulcuğum… Haydi, şimdi evi gezelim!” Haydi, şimdi evi gezelim, kısmını açıktan sesli söyledim, diğerleri içimden geçenlerdi demiştim.J

Evi hangi duygularla gezdiğimi uzun uzun,çook anlatmak isterdim ama dergimizin sayfaları yer açısından buna müsait değil. Bir gün yüz yüze buluşup konuşma imkânımız olursa, siz konuyu açın ben seve seve bir kaç saat anlatırım, ya da zekice bir yöntem bulup beni susturuncaya kadar diyelim.

Barış Manço evine gitmek isteyenlere kişisel hatıralarımdan çok, neler görecekleri vs. vs. gibi bilgiler lazım. İşte bende burada sözü Kadıköy belediyesine bırakıyorum.

KADIKÖY BELEDİYESİ BARIŞ MANÇO EVİ

Kadıköy denilince Moda, Moda denilince Barış Manço gelir akla. Kadıköy Belediyesi “Bir insan en son ne zaman bahsedilmekten vazgeçilirse, o zaman ölmüş sayılır” diyen Barış Manço’nun yasadığı, eserlerini ürettiği evi yenileyerek bir müze-ev hâline dönüştürdü. Öncelikle eşi Lale Manço,oğulları Doğukan Hazar ve Batıkan Zorbey ile birlikte Barış Manço denince akla gelebilecek birçok detay bir araya getirildi. Müzisyenin sanatçı kimliğinin yanı sıra farklı özelliklerini de yansıtan bir mekân oluşturuldu.

Manço Ailesi’nin özverili çabaları, Kadıköy Belediyesi öncülüğü ve TürkiyeHalk Bankası’nın katkıları ile kültür ve sanat kenti olan Kadıköy’ekazandırılan “Barış Manço Moda 81300” ile Barış Manço ismi Moda’daki evinde yaşamaya devam edecektir. Türkiye’nin adresini ezbere bildiği bu evsayesinde Barışseverler özledikleri Barış Manço ile yeniden buluşurken onuhiç tanımayanlar ise tanışma fırsatı bulacaktır.

 

KÖŞK

MODA semti ismini tarihinde geniş bahçeli köşklerde, farklı giyim kuşamları ve yaşam tarzlarıyla ilgi çeken ve bu konularda öncülük eden yasayanlarından almıştır. İngiliz Mr. Dawson, Moda’da Yusuf Kamil Pasa Sokağı’nda, 1895-1900yılları arasında PapeKalfa'ya birbirinin aynısı iki köşk yaptırmıştır. Köşklerden birisinde kendisi, diğerinde oğlu uzun yıllar oturmuşlardır.Mr. Dawson’unoğlu için yaptırdığı köşk birkaç el değiştirdikten sonra 1967yılında yıkılarak yerine apartmanlar yapıldı. Mr. Dawson kendisine ait olan köşkü 1930’lu yıllarda bir Alman aileye satarak ülkesine geri döndü. Köşk1965 yılına kadar birkaç el değiştirdikten sonra İngiliz olan James Whittall tarafından satın alındı. Köşkü Barış Manço,Whittall ailesinin son fertlerinden 1984 yılında satın alır.

 

SALON

Barış Manço antrenin sağında, bestelerini yaptığı meşhur Steinway B210kuyruklu piyanosunun basında ziyaretçileri karşılıyor. Evin en kıymetli parçalarından olan ve “O benim rüyam!” dediği piyanosunu Barış Manço bizzat Avusturya’dan almıştır.Yine bu salonda Mithat Paşa’nın çalışma odasına ait kaplumbağa kabuğundan kakma tekniği ile bronz figürler karıştırılarak yaratılan çalışma masası, masayı aydınlatan avize ve hemen karsısında da bahü bulunmaktadır.Bahü üzerinde o dönemi yansıtan samdanlar ve saat bulunmaktadır. Samdan bronzdan olup III. Napolyon dönemine aittir. Kısacası salonda ki her şey antika değeri taşıyan eşyalardan oluşmaktadır. Ayrıca Salonda Manço’nun sanat hayatı boyunca aldığı ödüllerin sergilendiği köşeve duvarlarda da çeşitli kıyafetleri de yer almaktadır.

 

YEMEK ODASI

Antrenin solunda yer alan yemek odasını, bronzdan 90 kilo ağırlığında 12kollu Fransız bir avize aydınlatmaktadır. Avizenin hemen altında, maundan yapılmış olan masa tipik bir İngiliz masasıdır. Arkada “sömenye” denilen haftanın her günü için ayrı kullanılan eşyaların bulundugu, yedi katlı Napolyon tarzında bir dolap ve yandaki duvarlara bitişik, İngiliz Kraliçesi Ann dönemine ait olan bir büfe bulunmaktadır.

 

BATIKAN MANÇO’NUN ODASI

“Adam Olacak Çocuk” odası olarak düzenlenen bu oda ziyaretçileri zamanda kısa bir yolculuğa çıkarmaktadır. Barış Manço, insanlar arasında iletişim köprüsü kurmanın yasamdaki görevi olduğuna inanarak, 1988yılında TRT’de yayınlanan 7’den 77’ye programıyla milyonlarca insanı ekrana kilitlemiştir. Bu programın “Adam Olacak Çocuk” bölümü ile çocukların gönlünü fethetmiş ve yeteneklerini sergileme fırsatı tanımıştır.Çocuklar Barışağa beylerinden süt içmeyi, dişlerini fırçalamayı ve otomobilin arka koltuğuna oturmayı öğrenmişlerdir. Odadaki kamera, Barış Manço’nun bu programın çekimlerinde kullandığı kameralardan biridir.Odada kurulan ekranda ise “Adam Olacak Çocuk” programı izlenebilmektedir.Programlarında farklı tarzda giyinmeyi tercih eden Barış Manço’ya ait üzerinde komik desenlerin bulunduğu yelekler odanın duvarlarını süslemektedir.

 

DİĞER BÖLÜMLER

Doğukan ve Batıkan’ın oyun alanı olarak kullandıkları, arkadaşlarını ağırladıkları bu bölümde BarışManço’nunkişisel eşyalarının sergilendiği vitrinler yer almaktadır. Ayrıca duvarda sanatçıya ait grafik çalışmaları bulunmaktadır.

Modern Evliya Çelebi olan Barış Manço’nun, seyahat ettiği ülkelere ait fotoğrafları, pasaportları, uçuş kartları soldaki vitrinde görülmektedir.Orta bölümdeki vitrinde Barış Manço’ya ait eski yapraklı nüfus cüzdanı ve diğer kişiseleşyaları sergilenmektedir. Sağdaki vitrinde Barış Manço’nun el yazısı ile kaleme aldığı yazıları ve gözlüğü gibi kişisel eşyaları bulunmaktadır.

Diğer vitrinlerde ise Barış Manço’ya ait fotoğraf makinesi koleksiyonundan bazı parçalar yer almaktadır. Aynı alanın duvarlarında birbirinden ilginç desenli, Adam Olacak Çocuk programlarında da kullandığı, esprili kravat koleksiyonunun bir bölümü sergilenmektedir.

 

KIŞLIK BAHÇE

Manço Ailesi, evin tarzına uygun olarak düzenledikleri kışlık bahçeye“limonluk” adını vermişlerdir.Kıs bahçesinde enstrümanlarıyla ziyaretçileri karşılayan “Kurtalan Ekspres”grubu üyelerinin heykelleri yer almaktadır. Heykellerin sağında, 1905 yılı Amerikan yapımı ilk orgların atası sayılan, ayak pedallarıyla hava üfleyerek çalışan “harmonium” bulunmaktadır. Bu bahçenin sağında duvara bitişik duran aynalı çiçeklikler ve bahü ise farklı yalılardan alınmıştır. Yazlık bahçeile kışlık bahçe, ailenin Art Nouveau akımına hayranlıkları sebebiyle süslemelerile birbirinden ayrılmıştır.

 

YAZLIK BAHÇE

Yazlık bahçede plak seklinde tasarlanmış masalar ve nota seklindesandalyeler yer alıyor. Gramofon barın arkasındaki raflarda evin orijinal mutfak eşyaları bulunuyor. Ayrıca Lale Manço ile Barış Manço’nun birbirlerine hediye olarak, ilk sevgililer gününde aldıkları kırmızı fincantakımı da bu alanda sergileniyor. Kafe olarak kullanılan bu alanda ayrıca sanatçının birlikte müzik yaptığı gruplara ait orijinal duvar afişleri de yer almaktadır.Bahçede Barış Manço’nun kahramanların dan “Süper Babaanne” ve“Arkadaşım Eşek” heykelleri ziyaretçilere nostalji yaşatmaktadır.

 

 

Albümleri:

Mançoloji” (1999), Live in Japan (1996), Müsaadenizle Çocuklar (1995),

Mega Manço (1992), Darısı Başınıza (1989), 30. Sanat Yılı Full Aksesuar

Manço-Sahibinden İhtiyaçlar (1988), DeğmesinYağlı Boya (1986), 24 Ayar

(1985), Estağfirullah… Ne Haddimize! (1983), Sözüm Meclisten Dışarı

(1981), 20. Sanat Yılı Disco Manço (1980), Yeni Bir Gün (1979), NickThe

Chopper (1977), BarisMancho (1976), Sakla Samanı Gelir Zamanı (1976),

2023 (1975), Dünden Bu Güne (1972)

 

AldığıBaşlıca Ödüller:

*Türkiye Cumhuriyeti: Devlet Sanatçısı (1991) *Hacettepe Üniversitesi:Onursal Doktora Ankara (1991) *Soka Üniversitesi: Uluslararası Kültür ve Barış Ödülü Tokyo, Japonya (1991) *Belçika Krallığı: Leopold II Şövalyesi Nişanı Brüksel, Belçika (1992) *Fransız Kültür Bakanlığı: Edebiyat ve Sanat Şövalyesi Nişanı Paris, Fransa (1992) *Türkmenistan Cumhurbaşkanlığı:Türkmen Vatandaşlığı Aşkabat, Türkmenistan (1995) *Min-On Vakfı:Yüksek Şeref Madalyası Tokyo, Japonya (1995) *Pamukkale Üniversitesi:Onursal Doktora (1995) *Gazeteci ve Yazarlar Vakfı: Hoşgörü Ödülü (1996)*LiegePrensliği, Onur Vatandaşlık ve Altın Perron Nisanı, Belçika (1997)

 

7’den 77’ye Herkese Sevgilerle...

Yazı Ve Fotoğraf
Ali Sami Palaz - Kadıköy Belediyesi Basın