
KADIKÖY BELEDIYESI BARIS MANÇO EVI
Kadıköy denilince Moda, Moda denilince Barış Manço gelir akla. Kadıköy
Belediyesi “Bir insan en son ne zaman bahsedilmekten vazgeçilirse, o zaman
ölmüs sayılır” diyen Barış Manço’nun yasadıgı, eserlerini ürettigi evi
yenileyerek bir müze-ev haline dönüstürdü. Öncelikle esi Lale Manço,
ogulları Dogukan Hazar ve Batıkan Zorbey ile birlikte Barış Manço denince
akla gelebilecek birçok detay bir araya getirildi. Müzisyenin sanatçı kimliginin
yanısıra farklı özelliklerini de yansıtan bir mekan olusturuldu.
Manço Ailesi’nin özverili çabaları, Kadıköy Belediyesi öncülügü ve Türkiye
Halk Bankası’nın katkıları ile kültür ve sanat kenti olan Kadıköy’e
kazandırılan “Barış Manço Moda 81300” ile Barış Manço ismi Moda’daki
evinde yasamaya devam edecektir. Türkiye’nin adresini ezbere bildigi bu ev
sayesinde Barıs severler özledikleri Barıs Manço ile yeniden bulusurken onu
hiç tanımayanlar ise tanısma fırsatı bulacaktır.
Hepinize Barıs dolu bir gezi diliyoruz...
KÖSK
MODA semti ismini tarihinde genis bahçeli kösklerde, farklı giyim
kusamları ve yasam tarzlarıyla ilgi çeken ve bu konularda öncülük eden
yasayanlarından almıstır.
Ingiliz Mr. Dawson, Moda’da Yusuf Kamil Pasa Sokagında, 1895-1900
yılları arasında Pape Kalfa'ya birbirinin aynısı iki kösk yaptırmıstır.
Kösklerden birisinde kendisi, digerinde oglu uzun yıllar oturmuslardır.
Mr. Dawson’un oglu için yaptırdıgı kösk birkaç el degistirdikten sonra 1967
yılında yıkılarak yerine apartmanlar yapıldı. Mr. Dawson kendisine ait olan
köskü 1930’lu yıllarda bir Alman aileye satarak ülkesine geri döndü. Kösk
1965 yılına kadar birkaç el degistirdikten sonra Ingiliz olan James Whittall
tarafından satın alındı. Köskün dıs görünüsünde, panjurların kaldırılması
dısında bir degisiklik yapılmazken, içinin özelligi kısmen de olsa kayboldu.
Uzun yıllar Whittall köskü olarak varlıgını sürdürüren köskü 1984 yılında
Barıs Manço Whittall ailesinin son fertlerinden satın alır ve aslına uygun
olarak restore ettirerek varlıgını sürdürmesini sagladı.
Viktoryen tarzda insa edilmis olan bu kösk; tugladan, cepheyi çevreleyen
hareketli kilit tasları, ferforje çi kanatlı balkonları ile o zamanın
karakteristik mimari özelliklerini tasır. Siyah çi kanatlı demirden yapılmıs
olan ana kapının kenarlarındaki mermer silmelerinde Barıs Manço’nun
vefatından sonra hayranlarının yazdıgı sözler orijinal haliyle korunmaktadır.
Köskün bahçesinde, Barıs Manço sizleri “Adam Olacak Çocukları” ile
karsılamaktadır. Ayrıca bahçede Manço’nun arabası ve sarkı sözlerinden
esinlenerek yapılan domates, biber ve patlıcan maketleri bulunmaktadır.
Köskün girisinde yer alan beyaz Afyon mermeri ile dösenmis küçük antre,
salon ve yemek odalarını ikiye ayırması ile bu tip evlerin karakteristik
özelligini yansıtır. Girisin tam karsısında yer alan beyaz mermerden Venüs
heykeli, antrede köskün ziyaretçilerini karsılamaktadır.
SALON
Barıs Manço antrenin sagında, bestelerini yaptıgı meshur Steinway B210
kuyruklu piyanosunun basında ziyaretçileri karsılıyor. Evin en kıymetli
parçalarından olan ve “O benim rüyam” dedigi piyanosunu Barıs Manço
bizzat Avusturya’dan almıstır.
Yine bu salonda Mithat Pasa’nın çalısma odasına ait kaplumbaga
kabugundan kakma teknigi ile bronz gürler karıstırılarak yaratılan çalısma
masası, masayı aydınlatan avize ve hemen karsısında da bahü bulunmaktadır.
Bahü üzerinde o dönemi yansıtan samdanlar ve saat bulunmaktadır. Samdan
bronzdan olup III. Napolyon dönemine aittir.
“Pepeloc” denilen 1800’lü yılların sonu ile 1900’lü yılların basları arasındaki
döneme ait olan kıymetli cam eserler evin en nadide parçalarıdır. Fransız
emaye desenli, mineli ve altın islemeli cam vazolar salonun duvar nislerinde
sergilenmektedir. Barıs Manço’nun dünyanın çesitli ülkelerinden topladıgı
ve itina ile getirdigi cam esyalar sanatçının en sevdigi parçalardır. Ayrıca
koleksiyona ait likör takımları da yemek salonundaki büfede sergilenmektedir.
Salonda Manço’nun sanat hayatı boyunca aldıgı ödüllerin sergilendigi köse
ve duvarlarda da çesitli kıyafetleri yer almaktadır.
YEMEK ODASI
Antrenin solunda yer alan yemek odasını, bronzdan 90 kilo agırlıgında 12
kollu Fransız bir avize aydınlatmaktadır. Avizenin hemen altında, maundan
yapılmıs olan masa tipik bir Ingiliz masasıdır. Arkada “sömenye” denilen
haanın her günü için ayrı kullanılan esyaların bulundugu, yedi katlı
Napolyon tarzında bir dolap ve yandaki duvarlara bitisik, Ingiliz Kraliçesi
Ann dönemine ait olan bir büfe bulunmaktadır. Ayrıca yemek odasında
ldisi kakmalı, siyah renkli nadide bir bahü yer alıyor. Yemek odasını
Manço’ya çesitli ülkelerden verilen beratlar ve degerli cam mine islemeli likör
takımları süslemektedir.
KIYAFET ODASI
Ailenin yasadıgı dönemde yemek odasına servis vermek amacıyla kullanılan
alanda ise Barıs Manço ile bütünlesen kostümler sergilenmektedir. Aynı
bölümde askerlik üniforması, kesmek zorunda kaldıgı saçından bir tutam ve
askere gitmeden önce annesinin elini öperken çekilen fotografı da yer
almaktadır.
MERDIVEN BOSLUKLARI
Duvarlarda oldugu gibi yerlerde de Barıs Manço’ya ait notalar sizi takip
etmekte ve piyanonun tuslarına basarcasına çıktıgınız merdivenler sizi evin
birinci katına ulastırmaktadır.
BIRINCI KAT
Evin birinci katında Barıs Manço’nun kullandıgı dis fırçası ve tras takımının
yer aldıgı siyah seramiklerle dekore edilmis ebeveyn banyosu yer almaktadır.
Banyonun tam karsısından saga dogru uzanan ve yatak odalarını ayıran
küçük antrede Barıs Manço ailesinin heykelleri sizi karsılamaktadır. Yine bu
alanda bateri seklinde tasarlanmıs büfede, sanatçının çesitli takıları
sergilenmektedir.
YATAK ODASI
Antrenin solunda, 20 yy. Fransız ekolünün tipik bir örnegi olan yatak odası
orijinal haliyle görülebilir. “Salmersheim-Brouholt” imzalı yatak odası
takımı Art Nouveau tarzında olup yatak, tuvalet masası, sandalyesi ve armut
agacından yapılmıs gardırobu ile 4-5 parçadan olusan bir takımdır. Ayrıca
avizeler de o döneme ait özel tasarımlardır. Barıs Manço ile özdeslesen yüzük
ve kemerleri özel tasarlanmıs vitrinlerde, Barıs Manço’ya ait renkli kıyafetler
ise duvarlarda birbirine eslik etmektedir. Barıs Manço ve Lale Manço’nun
günlük kıyafetlerinin yer aldıgı “Kıyafet Odası” da Manço’nun giyim tarzı
konusunda aydınlatıcı fikir vermektedir.
MISAFIR YATAK ODASI
Antrenin sag tarafında misarlere ayrılan yatak odası bulunmaktadır. Aynı
zamanda bir koleksiyoner olan Barıs Manço bu odayı, III. Napolyon
dönemine ait olan ama daha çok Viyana Ekolünü yansıtan mobilyalarla
dösemistir. Bu mobilyalar sedef kakmalı olup yaklasık 180 yıllıktır ve Barıs
Manço’nun Lale Manço ile evlendikten sonra beraber aldıkları ilk antika
esyadır.
Yine aynı odanın duvarlarında Barıs Manço’ya ait çesitli kıyafetler de
sergilenmektedir.
IKINCI KAT
Sadece çocuklara ait olan bu katta Dogukan ve Batıkan’ın odaları, çalısma ve
oyun alanları yer almaktadır. Çocuklara ait oyuncaklar, çesitli ülkelerden anı
olarak toplanan küçük objeler cam vitrinlerde sergilenmektedir.
DOGUKAN MANÇO’NUN ODASI
Dogukan’a ait olan ve çocuk banyosunun hemen yanında yer alan odanın
duvarlarında Barıs Manço’nun yaptıgı tablolar ve grak çalısmaları
görülebilir. Belçika Kraliyet Akademisi’nde resim ve grak egitimi aldıgı
dönemde yaptıgı çalısmalara da bu odada yer verilmektedir.
Akademiden birincilikle mezun oldugunu gösteren belge ve sanatçı ile
bütünlesmis olan takıları gitar ve plak sekillerindeki vitrinlerde sergilenmektedir.
BATIKAN MANÇO’NUN ODASI
“Adam Olacak Çocuk” odası olarak düzenlenen bu oda ziyaretçileri
zamanda kısa bir yolculuga çıkarmaktadır. Barıs Manço, insanlar arasında
iletisim köprüsü kurmanın yasamdaki görevi olduguna inanarak, 1988
yılında TRT’de yayınlanan 7’den 77’ye programıyla milyonlarca insanı
ekrana kilitlemistir. Bu programın “Adam Olacak Çocuk” bölümü ile
çocukların gönlünü fethetmis ve yeteneklerini sergileme fırsatı tanımıstır.
Çocuklar Barıs Agabeylerinden süt içmeyi, dislerini fırçalamayı ve
otomobilin arka koltuguna oturmayı ögrenmislerdir. Odadaki kamera, Barıs
Manço’nun bu programın çekimlerinde kullandıgı kameralardan biridir.
Odada kurulan ekranda ise “Adam Olacak Çocuk” programı izlenebilmektedir.
Programlarında farklı tarzda giyinmeyi tercih eden Barıs Manço’ya ait
üzerinde komik desenlerin bulundugu yelekler odanın duvarlarını süslemektedir.
DIGER BÖLÜMLER
Dogukan ve Batıkan’ın oyun alanı olarak kullandıkları, arkadaslarını
agırladıkları bu bölümde Barıs Manço’nun kisisel esyalarının sergilendigi
vitrinler yer almaktadır. Ayrıca duvarda sanatçıya ait grak çalısmaları
bulunmaktadır.
Modern Evliya Çelebi olan Barıs Manço’nun, seyahat ettigi ülkelere ait
fotograarı, pasaportları, uçus kartları soldaki vitrinde görülmektedir.
Orta bölümdeki vitrinde Barıs Manço’ya ait eski yapraklı nüfus cüzdanı ve
diger kisisel esyaları sergilenmektedir. Sagdaki vitrinde Barıs Manço’nun el
yazısı ile kaleme aldıgı yazıları ve gözlügü gibi kisisel esyaları bulunmaktadır.
Diger vitrinlerde ise Barıs Manço’ya ait fotograf makinesi koleksiyonundan
bazı parçalar yer almaktadır. Aynı alanın duvarlarında birbirinden ilginç
desenli, Adam Olacak Çocuk programlarında da kullandıgı, esprili kravat
koleksiyonunun bir bölümü sergilenmektedir.
GIRISIN ALT KATI
Giristen bir kat asagıya inildiginde karsılasılan, daha önce kiler ve çamasırlık
olarak kullanılan bölümler daha sonra büro olarak düzenlenmistir.
Barıs Manço’nun Sövalye Odası ile onun yanında yer alan ve Lale Manço
tarafından kullanılan oda, siyah demirden küçük bir mazgal pencereyle
birlestirilmistir. Bu bölüm su anda yönetim osi olarak kullanılmaktadır.
Antrede, sanatçının Belçika’dan aldıgı sövalyelik unvanı, kullandıgı
mendilleri ve hediye edilen kırbaçlar sergilenmektedir.
SÖVALYE ODASI
Bu katta ayrıca girisin solunda Sövalye Odası yer almaktadır. Bu oda kiler
olarak kullanılmıs ve zamanla duvardaki sıvalar sökülerek orijinal tonozlu
tavanı ve tastan duvarları açıga çıkarılmıstır. Barıs Manço odanın atmosferinden
de esinlenerek Belçika Kraliyeti’nin verdigi sövalye unvanındaki armadan
camlara ve kapı kanatlarına çesitli vitraylar yaptırmıstır.
Duvarları baltalar ve sövalye dönemine ait esyalarla süslenen bu odada Barıs
Manço birçok beste ve tablo üretmistir. Çalısma masasında sanatçının
heykelinin yanı sıra resim yaparken kullandıgı kendisine ait boyalar da
sergilenmektedir.
YÖNETIM ODASI
Yönetim odasında Barıs Manço’nun tüm sanat hayatını kapsayan genis bir
arsiv bulunmaktadır.
Odanın tam karsısında Barısi Manço'nun eski bir kapıdan yaptırdıgı ahsap
bir taht da sergilenmektedir.
KISLIK BAHÇE
Manço Ailesi evin tarzına uygun olarak düzenledikleri kıslık bahçeye
“limonluk” adını vermislerdir.
Kıs bahçesinde enstrümanlarıyla ziyaretçileri karsılayan “Kurtalan Ekspres”
grubu üyelerinin heykelleri yer almaktadır. Heykellerin sagında, 1905 yılı
Amerikan yapımı ilk orgların atası sayılan, ayak pedallarıyla hava üeyerek
çalısan “harmonium” bulunmaktadır. Bu bahçenin sagında duvara bitisik
duran aynalı çiçeklikler ve bahü ise farklı yalılardan alınmıstır. Yazlık bahçe
ile kıslık bahçe, ailenin Art Nouveau akımına hayranlıkları sebebiyle süslemeler
ile birbirinden ayrılmıstır.
YAZLIK BAHÇE
Yazlık bahçede plak seklinde tasarlanmıs masalar ve nota seklinde
sandalyeler yer alıyor. Gramofon barın arkasındaki raarda evin orijinal
mutfak esyaları bulunuyor. Ayrıca Lale Manço ile Barıs Manço’nun
birbirlerine hediye olarak, ilk sevgililer gününde aldıkları kırmızı ncan
takımı da bu alanda sergileniyor. Kafe olarak kullanılan bu alanda ayrıca
sanatçının birlikte müzik yaptıgı gruplara ait orijinal duvar asleri de yer
almaktadır.
Bahçede Barıs Manço’nun yarattıgı kahramanlardan “Süper Babaanne” ve
“Arkadasım Esek” heykelleri ziyaretçilere nostalji yasatmaktadır.
On Dilde Barıs Manço:
Eserleri Japonca, Yunanca, Arapça, Farsça, Kürtçe, Fransızca, Ingilizce, Ibranice,
Bulgarca ve Flemenkçe’ye çevrilerek yerel sanatçılar tarafından tekrar seslendirildi.
Oynadıgı Film:
Basrollerini Meral Zeren’le paylastıgı “Baba Bizi Eversene” .
En Sevilen Sarkıları:
Aglama, Aman, Ay Osman, Bal Sultan, Bebek, Ben Bilirim, Bir Bahar
Aksamı, Can Bedenden Çıkmayınca, Çıt Çıt Çedene, Daglar Daglar, Dere
Boyu Kavaklar, Derhule, Domates Biber Patlıcan, Gamzedeyim, Geçti Dost
Kervanı, Gönül Dagı, Gülpembe, Gülme Ha Gülme, Günaydın Çocuklar,
Halil Ibrahim Sofrası, Iste Hendek, Kagızman, Kalk Gidelim Küheylan,
Katip Arzuhalim, Kazma, Kol Dügmeleri, Lambaya Püf De, Nazar Eyle,
Nerede, Seher Vakti, Topçu, Unutamadım, Yemen Türküsü, Alla Beni Pulla
Beni, Anlıyorsun Degil mi, Aynalı Kemer, Çoban Yıldızı, Nick e Chopper.
Albümleri:
Mançoloji” (1999), Live in Japan (1996), Müsadenizle Çocuklar (1995),
Mega Manço (1992), Darısı Basınıza (1989), 30. Sanat Yılı Ful Aksesuar
Manço-Sahibinden Ihtiyaçlar (1988), Degmesin Yaglı Boya (1986), 24 Ayar
(1985), Estagfurullah… Ne Haddimize! (1983), Sözüm Meclisten Dısarı
(1981), 20. Sanat Yılı Disco Manço (1980), Yeni Bir Gün (1979), Nick e
Chopper (1977), Baris Mancho (1976), Sakla Samanı Gelir Zamanı (1976),
2023 (1975), Dünden Bu Güne (1972)
Aldıgı Baslıca Ödüller:
*Türkiye Cumhuriyeti: Devlet Sanatçısı (1991) *Hacettepe Üniversitesi:
Onursal Doktora Ankara (1991) *Soka Üniversitesi: Uluslararası Kültür ve
Barıs Ödülü Tokyo, Japonya (1991) *Belçika Krallıgı: Leopold II Sövalyesi
Nisanı Brüksel, Belçika (1992) *Fransız Kültür Bakanlıgı: Edebiyat ve Sanat
Sövalyesi Nisanı Paris, Fransa (1992) *Türkmenistan Cumhurbaskanlıgı:
Türkmen Vatandaslıgı Askabat, Türkmenistan (1995) *Min-On Vakfı:
Yüksek Seref Madalyası Tokyo, Japonya (1995) *Pamukkale Üniversitesi:
Onursal Doktora (1995) *Gazeteci ve Yazarlar Vakfı: Hosgörü Ödülü (1996)
*Liege Prensligi, Onur Vatandaslık ve Altın Perron Nisanı, Belçika (1997)
7’den 77’ye Herkese Sevgilerle...
Yazı Ve Fotoğraf
Kadıköy Belediyesi Barış Manço Müze Evi