
Geçtiğimiz
günlerde Osmanbey’deki Vita Art Galeri, 25 Kasım-5 Aralık tarihleri arasında
ağırlıklı olarak Türk dünyasında tanınan Tatar Sanatçı Aygül Okutan’ın
“illüstrasyon” sergisini sanat severlerin beğenisine sundu.
Sanatçı
aslında sanatsal olarak durduğu yer ve sanatını kurguladığı dinamik ve
referanslar bakımından kendi olabilen kişidir. Bu tarafıyla, kişinin geçmiş
derinliği ne kadar uzunsa eserlerini ve aktarmak istediklerini geleceğeo kadar
ulaştırma şansına sahiptir, diye düşünüyorum. Sanatçı; eserlerinde kullandığı
yöntemler, araçlar, materyaller ve sembollerle dayandığı kendisinin temsil
ettiği medeniyetin estetik değerlerini küresel ölçekte var edebilecek ve
görenlere fikir verebilecektir.
Geleneğe
sırtını yaslamış bir sanatçı, kendi medeniyet algısıyla bütünleşmiş, demektir.
Birden fazla geleneksel sanatı resimle bütünleştirip birlikte yorumlayan Aygül
Okutan; çalışmalarında, insanların henüz baskı aletlerini keşfetmediği,
renkleri kullanmak için başkaca aletlerin olmadığı zamanlarda bir el sanatı
olarak hayatımıza girmiş, kadim ebru sanatını esasalarak yine kadim
sanatlardanolan minyatür ve resim ile birleştirmiştir.
Rusya Güzel
Sanatlar Akademisi mezunu olan sanatçı bu solo sergisinde medeniyetin ortak
izlerinin bulunduğu kadim şehir İstanbul’u merkeze koyup, Konya ve Kazan
şehirlerinden sembol yapıların ruhsal bütünlüğünü kültürel çağrışımlarla
“barış” kavramına odaklayıp yeniden yorumluyor.
Okutan ile
sergisini birlikte gezerken, sergideki Mevlâna türbesinden yola çıkarak, ondaki
bu ilginin nerden geldiğini soruyorum; bana heyecanla Mevlâna öğretisinin
kendisi için yol gösterici olduğunu onun birleştirici gücünün ve sevgisinin onu
alıp Konya’ya kadar götürdüğünü anlatıyor. “Bu serginin en önemli taşıyıcı
kolonlarından birisinin de Konya olmasının sebebi,elbette ki Mevlâna öğretisi
ve onun evrensel barış çağrısı…” diye özetliyor bize sanatçımız Okutan. Hz.
Mevlâna öğretisini ve onun sembolleriyle oluşturduğu güçlü imgelerle çalışmalarında
kendini ifade etmiş. Sanatçıçalışmalarında kültür ve mitolojiye bakış açısını
vurgulayan sergi kapsamındaki işler, bu evrensel kavram ve değerlerin modern
yaşamdaki zorunlu ve yaşamsal önemine işaret ediyor.
Sanatçı,
yapmış olduğu özgün çalışmalarda İstanbul’un barış atmosferini sembol anıtsal
yapılar üzerinden ifade ederek farklı kültürlere ve inançlara da yakın bir
bakış açısı ortaya koymuştur. Oluşturduğu simgeleri kendi bağlamlarından
koparmadan bütüncül barış kavramıyla örtüştürerek kendi sanat dilini
konuşturmayı başarmış görünüyor. Aslında sanatçının bir nevi güncelliğini ve
geleceğe dair tutunmasını sağlayan da bu olsa gerek, aksi hâlde kalıcı olamaz
Farklı
kültürlerden devşirdiği anlamları, gündelik yaşama dair, yaratıcı, anlamlı
göndermelerde bulunuyor. Sanatçı bazı eserlerinde bizi eserle adeta
yüzleştiriyor, ruh dünyamıza dokunduğu bu anlarda serginin bütününden
soyutlayarak yalnızlaştırıyor ve bir nevi manevi haz duymanızı sağlıyor.
Sanatın farklı disiplinlerini biraradayorumlamak açısından ortaya koyduğu
yaratıcılıkla, izleyenleri farklı zamanlara astral seyahatlere çıkardığını
söylemek yanlış olmasa gerek.
İstanbul
siluetini oluşturan camiler, Osmanlının mitolojik çiçeği lalenin çeşitli
formlarda ebruli yorumları, St.Antuan kilisesinden Sirkeci Garı’na, boğaz ve
masmavi denizi ile sultanların şehri İstanbul’u anlatıyor sanatçımız.
Sevgi
medeniyeti Konya’da Hz. Mevlâna, “Huuu!” ile dönen dervişler, ney-i neva…
“Dinle neyden
nasıl Şikâyet eder / Ayrılıklardan şikâyet eder / Koptuğumdan beri kamışlıktan
ben /Ağlar kadın erkek inleyişimden…”
Sonra Kazan
şehrindeki camiler, Bolgar şehrindeki eski cami ve kiliseler, biraz Kapadokya biraz doğa ile birkaç ünlü
portre, suya yansıyan ebruli renklerin harmonisiyle âdeta sanatseverleri
büyüleyen bir sergi gerçekleştirilmiş.
Vita Art
Galeri Sergi Küratörü Victoria Moteva, sanat birikimi oldukça fazla olan bir
hanım. Sergileme hakkında bilgiler veriyor, bize galeri sahibi Margarita Parshukova’yı
tanıştırıyor ve birlikte uzun çalışmalarla oluşturulan sevgi medeniyetinden
seçkileri görüp inceliyoruz.
Sergide
birlikte olup sohbet ettiğimiz ünü ülkemiz sınırlarını aşmış iki kişi ile
çalışmalar üzerine sohbet etmenin ayrıca keyfini yaşadım.Bunlardan birincisi Perküsyon
Ustamız Okay Temiz ve bakırı sanata dönüştüren sihirli ellerin sahibi Kaya
Kalaycı Bey oldu. Hafta boyunca bir çok sanatseverin gezip gördüğü “About Turkey
WithLove” sergisi üç dilde; Türkçe, Rusça ve İngilizce hazırlanmış tanıtım
materyalleriyle desteklenmiş olarak İstanbul’daki ve ülkemizdeki sanat adına
önemli bir katma değer üretmiştir diye düşünüyorum.
Vita Art
Galeriye böyle önemli bir sanatçıyla İstanbullu sanatseverleri buluşturduğu
için teşekkür ediyorum. Bir başka sergide buluşmak üzere; hep sevgiyle,
hepbarışla, hep sanatla kalalım…
AYGÜL OKUTAN:
1977 doğumlu - Kazan, Rusya.
EĞİTİM:
1991-1993 Sanat Okulu, Bugulma, Rusya 1993-1998
Sanat Koleji, N.Tagil, Rusya.
1998-2004 Resim,
Heykel ve Mimarlık Akademisi (Güzel Sanatlar Fakültesi), Perm, Rusya.
…………………………………………………………………………………………………………………………..
İŞLER:
2002-2004, Serbest Ressam.
2004-2006
Tataristan Cumhuriyeti Millî Müzesi’nde fotoğraf bölümünü müdürü. Kazan,Russia.
2006-2007 “CONSENSUS Dergisi” fotoğraf departmanı
danışmanı. İstanbul, Türkiye.
2007 Nefes
Dergisi için, illüstratör ve fotoğraf sanatçısı, İstanbul, Türkiye.
FOTOĞRAF:
KİŞİSEL
SERGİLER:
2003 fotoğraf
sergisi, 'güneşli oyun',Lisva, Rusya
2004 fotoğraf
sergisi,'Etrafında Güzellik Görmek', Kazan, Rusya.
2004 fotoğraf
sergisi 'Kazan', Kazan, Rusya.
2005 fotoğraf
sergisi 'Manzara', Kazan, Rusya.
Bugulma,
Rusya 'sevgi ile Bugulma için' 2006 fotoğraf sergisi.
BASKILAR VE
PROJELER
2004 Fotoğraf
sergisinin"Kapadokya’da 5 Gün" Küratörü, Kazan Rusya.
2005 Fotoğraf
sergisinin “Museum of Life” Küratörü, Kazan, Rusya.
2006 Fotoğraf
sergisinin “Biz Bir Aileyiz, Biz Türkiye’yiz” Küratörü, İstanbul, Türkiye.
2007 “Mevlana
ve Kadın” Kitabının fotoğraflanması, İstanbul, Türkiye.
2007 “Miras”
kitabı için Topkapı Müzesi ve İslam Eserleri Müzesi’nde fotoğraf çekimi,
İstanbul, Türkiye.
KATILIMLAR
2003
“ThePortrait
of Epoch” Fotoğraf Yarışması Özel Ödülleri : “Art Tasteand High Culture”,
“Liric of Women’sİmage” - Kazan, Rusya.
2004 TÜRKSOY
tarafından düzenlenen “Uluslararası Fotoğrafçılar Buluşması” katılımı -
Kapadokya, Türkiye.
2004 Fotoğraf
Sergisi “Kapadokya’da 5 gün” Katılımı - Kazan, Rusya.
2005 Fotoğraf
Sergisi “Kapadokya’da 5 gün” Katılımı - Paris, Fransa.
2005 Fotoğraf
Kitabı Katılımı “Kazan’ın Binlerce Yüzü”
2005 “Kazan’ın 1000 Yılı”
Fotoğraf Sergisi Katılımı - Ankara, Türkiye.
2005 Fotoğraf
Kitabı Katılımı “Tataristan - Halkın Ruhu” - Kazan, Rusya.
2006 Fotoğraf
Sergisi “Kapadokya’da 5 gün” Katılımı - Bakü, Azerbaycan.
2006 Fotoğraf
Sergisi Katılımı “Kazan, Batı’nın Doğu ile Buluştuğu Yer” Boston, ABD.
2006
UluslararasıFotoğraf Yarışması Sergisi “TheEpoch’sPortrait” - Kazan, Rusya.
2009 TÜRKSOY
tarafından düzenlenen “Uluslararası Fotoğrafçılar Buluşması” katılım - Kıbrıs,
Samsun, Ağrı (Türkiye).
RESİM:
2013 “Aşk Öyküleri” Uluslararası Sanat Sempozyumu,
Elabuga, Rusya.
2015 “ Büyük İpek yolu” Uluslararası Sanat Sempozyumu, Elabuga, Rusya.
RESİM SERGİSİ
KATILIMI:
2013. “Aşk
Öyküleri” resim sergisini katılımı, Elabuga, Rusya.
2015 “ Büyük İpek yolu” resim sergisini katılımı, Elabuga, Rusya.
2015 “ Büyük İpek yolu” resim sergisini katılımı, Kazan, Tataristan,
Rusya.
2015 “ Büyük İpek yolu” resim sergisini katılımı, Pekin, Çin.
2015. “ Etnik kültürün renkleri” ,resim sergisi katılımı,
Elabuga, Rusya.
2016. “Gülten-Aygül Okutan resim sergisi”, Ankara,
Turkey.
KİŞİSEL SERGİLER:
1016. “AboutTurkeyWithlove”, İstanbul, Turkey.
İLLÜSTRASYON
2007 “Ney’den Dinle” Kitabının illüstrasyonları,
Türkiye.
2009 TRT
Belgeseli “KUDÜS – Taş ve İnsan” için suluboya illüstrasyon. Türkiye
2009 TRT için
10 bölümlük, Ramazan ayına yönelik "5 Dakika" isimli suluboya
animasyon, belgesel film. Türkiye.
2011 Ünlü
Tatar şair RavilBukharaeva’in “Müzik Hakkında" adlı kısa hikâyesi için Suluboya Animasyon
filmi. Tataristan, Rusya. 2012 Bolgar Müzesi için suluboya animasyon filmi
"Eski Bulgarlar", Tataristan, Rusya.
Yazı Ve Fotoğraf
Salih DOĞAN - Mehmet OKUTAN